Detailanzeige
Originaltitel |
Doings and playings? Eine praxeologische Sicht auf Musik und musikbezogenes Handeln in musikpädagogischer Perspektivierung |
---|---|
Paralleltitel | Doings and playings? A praxeological view on music and music-related action from the perspective of music education |
Autor |
Klose, Peter ![]() ![]() |
Originalveröffentlichung | Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 19-33. - (Musikpädagogische Forschung; 40) |
Dokument | Volltext (1.612 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Praxeologie; Forschung; Praxis; Theorie; Handlung |
Teildisziplin | Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer Bildungs- und Erziehungsphilosophie |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-4048-7; 978-3-8309-9048-2; 9783830940487; 9783830990482 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2019 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | Due to the growing interest within the field of music and music education in practice theory, this article argues for a specification of music as social practice on the basis of Hillebrandt’s principles of practice theory and Schatzki’s elaboration of practice. The character of practice as an organized nexus of actions, material events, association of human bodies and material artifacts, and integrated praxis formations is discussed in relation to music. Furthermore, the article outlines a concept of (musical) action along the lines of collective or individual accountability of practice as well as intentional or habitual action. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung |
Statistik | ![]() |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 24.09.2020 |
Quellenangabe | Klose, Peter: Doings and playings? Eine praxeologische Sicht auf Musik und musikbezogenes Handeln in musikpädagogischer Perspektivierung - In: Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 19-33. - (Musikpädagogische Forschung; 40) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207025 - DOI: 10.25656/01:20702 |