search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Widerspenstige Körper. Nonkonformität und Eigensinn von Bewegungen
Parallel titleResisting bodies. Non-conformity and obstinacy of movements
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 15-30 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Frauenbewegung; Fotografie; Menschlicher Körper; Geschichte <Histor>; Bildanalyse; Diktatur; Politische Opposition; Bewegung <Motorische>; Kontrolle; Deutschland-DDR
sub-disciplineHistory of Education
Gender Studies and Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Statt eines optimistischen Begriffs von Bewegung als Bildung wird die These eines ambivalenten Bewegungsbegriffs vertreten, der sowohl die Unterwerfung und Anpassung der Körper beinhaltet als auch die zum Teil nur minimalen Spuren seiner Unverfügbarkeit. Theoretisch werden die soziale Formiertheit der Körper und gleichzeitig die Spielräume des Verhaltens diskutiert. Empirisch wird dies an Fotografien aus der oppositionellen Frauen-Friedensbewegung der DDR in den 1980er Jahren erörtert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Instead of following a purely optimistic notion of movement as education, this article supports an ambivalent conception of body and motion that is based on the idea that bodies can be subjugated, adapted and still maintain traces of unavailability. The underlying theoretical approach of the social formation of bodies and the possibilities of behaviour are discussed. Photographs that show the oppositional GDR women's peace movement in the 1980s are empirically analysed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2018
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication30.04.2021
Suggested CitationMietzner, Ulrike: Widerspenstige Körper. Nonkonformität und Eigensinn von Bewegungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 15-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217948
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)