details
Original Title |
Zur intentionalen Struktur des Erziehens. Eine praxeologische Perspektive |
---|---|
Parallel title | The intentional structure of education. A praxeological perspective |
Author | Nohl, Arnd-Michael |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 121-138 |
Document | full text (701 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Erziehungstheorie; Erziehungsziel; Empirische Forschung; Spontaneität; Beispiel; Handlungsorientierung; Praxeologie; Reflexion <Phil>; Habitus; Struktur |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Um 'Erziehung' wieder als zentralen Begriff der Erziehungswissenschaft zu etablieren, ist es nötig, die intentionale Struktur der mit ihm bezeichneten Prozesse zu erkunden. Anstatt die Intentionalität der Erziehenden nur als Zuschreibung und Konstruktion zu begreifen, wird in diesem Beitrag vorgeschlagen, zwischen reflektierter, habituierter und spontaner Intentionalität zu unterscheiden. Die Übergänge zwischen diesen Formen von Intentionalität und ihre Bedeutung für Erziehungsprozesse werden anhand von empirischen Beispielen diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | To re-establish education (in the sense of 'Erziehung') as a core concept of education science it is necessary to inquire into the intentional structure of the respective processes. Instead of understanding the intentionality of educators only in terms of ascriptions and constructions, the author proposes to differentiate between reflected, habitualised and spontaneous intentionality. Vis-à-vis empirical examples, the author then discusses the transitions between these forms of intentionality as well as their significance for education processes. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.05.2021 |
Citation | Nohl, Arnd-Michael: Zur intentionalen Struktur des Erziehens. Eine praxeologische Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 121-138 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218158 - DOI: 10.25656/01:21815 |