search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur intentionalen Struktur des Erziehens. Eine praxeologische Perspektive
Parallel titleThe intentional structure of education. A praxeological perspective
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 121-138 ZDB
Document  (701 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um 'Erziehung' wieder als zentralen Begriff der Erziehungswissenschaft zu etablieren, ist es nötig, die intentionale Struktur der mit ihm bezeichneten Prozesse zu erkunden. Anstatt die Intentionalität der Erziehenden nur als Zuschreibung und Konstruktion zu begreifen, wird in diesem Beitrag vorgeschlagen, zwischen reflektierter, habituierter und spontaner Intentionalität zu unterscheiden. Die Übergänge zwischen diesen Formen von Intentionalität und ihre Bedeutung für Erziehungsprozesse werden anhand von empirischen Beispielen diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):To re-establish education (in the sense of 'Erziehung') as a core concept of education science it is necessary to inquire into the intentional structure of the respective processes. Instead of understanding the intentionality of educators only in terms of ascriptions and constructions, the author proposes to differentiate between reflected, habitualised and spontaneous intentionality. Vis-à-vis empirical examples, the author then discusses the transitions between these forms of intentionality as well as their significance for education processes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.05.2021
CitationNohl, Arnd-Michael: Zur intentionalen Struktur des Erziehens. Eine praxeologische Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 121-138 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218158 - DOI: 10.25656/01:21815
export files

share content at social platforms