search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Seiteneinstieg in den Lehrerberuf in Nordrhein-Westfalen. Perspektiven von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten
Parallel titleAlternative teacher education programs in North Rhine-Westphalia. Perspectives of school management and training coordinators
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 399-413 ZDB
Document  (911 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund des Lehrermangels und der Etablierung alternativer Wege in den Lehrerberuf fokussiert der Beitrag den Umgang von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten (ABB) in Nordrhein-Westfalen (NRW) mit dem Instrument des Seiteneinstiegs. Nach der Darstellung des Forschungsstandes werden im Hauptteil des Beitrags ausgewählte Ergebnisse einer explorativen Interviewstudie an vier Schulen vorgestellt und anschließend aus einer professionstheoretischen Perspektive diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Against the background of the teacher shortage and the establishment of alternative paths into the teaching profession, this article focuses on the way school management and training coordinators in North Rhine-Westphalia employ the instrument of alternative teacher education programs. After providing the current state of research, the main part of the article presents selected results of an explorative interview study conducted at four schools and then continues to discuss them from a profession-theoretical perspective. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.04.2021
CitationBellenberg, Gabriele; Bressler, Christoph; Reintjes, Christian; Rotter, Carolin: Der Seiteneinstieg in den Lehrerberuf in Nordrhein-Westfalen. Perspektiven von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 399-413 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219533 - DOI: 10.25656/01:21953; 10.31244/dds.2020.04.04
export files

share content at social platforms