details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219533
DOI: 10.25656/01:21953; 10.31244/dds.2020.04.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219533
DOI: 10.25656/01:21953; 10.31244/dds.2020.04.04
Original Title |
Der Seiteneinstieg in den Lehrerberuf in Nordrhein-Westfalen. Perspektiven von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten |
---|---|
Parallel title | Alternative teacher education programs in North Rhine-Westphalia. Perspectives of school management and training coordinators |
Authors | Bellenberg, Gabriele ; Bressler, Christoph ; Reintjes, Christian ; Rotter, Carolin |
Source | Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 399-413 |
Document | full text (911 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrer; Seiteneinsteiger; Schulleitung; Ausbilder; Koordination; Lehrermangel; Rekrutierung; Einstellung <Arbeitsrecht>; Qualifizierung; Lehrerausbildung; Berufsbegleitende Ausbildung; Rahmenrichtlinie; Lehrerbedarf; Lehrerkollegium; Integration; Bewertung; Professionalisierung; Exploration; Leitfadeninterview; Inhaltsanalyse; Nordrhein-Westfalen; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Vor dem Hintergrund des Lehrermangels und der Etablierung alternativer Wege in den Lehrerberuf fokussiert der Beitrag den Umgang von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten (ABB) in Nordrhein-Westfalen (NRW) mit dem Instrument des Seiteneinstiegs. Nach der Darstellung des Forschungsstandes werden im Hauptteil des Beitrags ausgewählte Ergebnisse einer explorativen Interviewstudie an vier Schulen vorgestellt und anschließend aus einer professionstheoretischen Perspektive diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Against the background of the teacher shortage and the establishment of alternative paths into the teaching profession, this article focuses on the way school management and training coordinators in North Rhine-Westphalia employ the instrument of alternative teacher education programs. After providing the current state of research, the main part of the article presents selected results of an explorative interview study conducted at four schools and then continues to discuss them from a profession-theoretical perspective. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.04.2021 |
Citation | Bellenberg, Gabriele; Bressler, Christoph; Reintjes, Christian; Rotter, Carolin: Der Seiteneinstieg in den Lehrerberuf in Nordrhein-Westfalen. Perspektiven von Schulleitungen und Ausbildungsbeauftragten - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 399-413 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219533 - DOI: 10.25656/01:21953; 10.31244/dds.2020.04.04 |