Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
Titel
Biographicity as 'mental grammar' of postmodern life
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults 12 (2021) 1, S. 81-94 ZDB
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Erwachsenenbildung; Biografie; Postmoderne; Konstruktivismus; Gender; Grammatik; Semantik
TeildisziplinErwachsenenbildung / Weiterbildung
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2000-7426
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):‘Biographicity’ is a concept that has been discussed in international adult education for more than 30 years. It has stimulated research concepts and has become a metaphor for the resilience potential of biographical learning processes in modernised modern societies. A basic theoretical foundation has so far been lacking. This article attempts to provide such a foundation. The stimulating influence of modern neurobiology will be discussed in the first section (1). Afterwards, innovations and restrictions of a systemtheoretically reformulated biography theory will be the issue (2). Its self-referentiality blockades can be illustrated clearly by the problem of the social construction of ‘gender’, in which we also reach the limits of the interactionist concept of construction (3). This theoretical discourse creates a concept of its own: the idea of a ‘biographical habitus’ as the ‘mental grammar’ of life in postmodern societies (4). (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults Jahr: 2021
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am15.04.2021
Empfohlene ZitierungAlheit, Peter: Biographicity as 'mental grammar' of postmodern life - In: European journal for Research on the Education and Learning of Adults 12 (2021) 1, S. 81-94 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219641 - DOI: 10.3384/rela.2000-7426.ojs1845
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)