search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:  
Original Title
Unterrichtsplanung in der Berufseinstiegsphase: Relevante personale und soziale Ressourcen
Parallel titleLesson planning in the career entry phase: Relevant personal and social resources
Authors GND-ID; GND-ID;
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 1, S. 139-153 ZDB
Document
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Unterrichtsplanung; Berufsanfänger; Lehrer; Berufsanforderung; Ressourcenmanagement; Kooperation; Lernbegleitung; Lehrerkollegium; Unterstützung; Resilienz; Leitfadeninterview; Schweiz
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN2624-8492
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag wurden mit einem explanativen Mixed-Methods-Design bedeutsame personale und soziale Ressourcen von Lehrpersonen für den Berufseinstieg im Bereich der Unterrichtsplanung untersucht. Die Analysen zeigen, dass das erste Jahr der eigenverantwortlichen Berufstätigkeit Anforderungen an Lehrpersonen stellt, die sie herausfordern und Ressourcen erfordern. Die Nutzung entsprechender personaler und sozialer Ressourcen hilft den Lehrpersonen, in ihrer Professionalisierung voranzukommen. Gewissenhaftigkeit und Widerstandskraft wirken sich positiv auf die Unterrichtsplanung aus, während soziale Unterstützung dann hilfreich ist, wenn eine verantwortliche und kooperationsbereite Ansprechperson in der Schule individuelle Lernbegleitung leistet. Dies schafft wichtige Voraussetzungen dafür, dass Lehrpersonen ihren Weg in den Beruf finden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In this paper, an explanatory mixed-methods design was used to investigate relevant personal and social resources of teachers for entering into the profession in the field of lesson planning. Analyses show that the first year of self-responsible employment places demands on career starters that challenge them and require resources. The activation of appropriate personal and social resources helps teachers to progress in their professionalisation. Consciousness and resilience have a positive effect on lesson planning, while social support is particularly helpful when a responsible and cooperative contact person in the school provides individual learning support. This creates important preconditions for teachers to find their way into their profession. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2021
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication07.05.2021
Suggested CitationFreisler-Mühlemann, Daniela; Schafer, Yves; Winkler, Anja: Unterrichtsplanung in der Berufseinstiegsphase: Relevante personale und soziale Ressourcen - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 1, S. 139-153 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-221343 - DOI: 10.24452/sjer.43.1.11
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)