Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Originaltitel
Apprendre à "relancer" une activité éducative: La formation professionnelle en situation de travail dans le contexte de l’éducation de l’enfance
ParalleltitelLearning how to "relaunch" an educational activity: vocational training in the field of Early Childhood Education
Autoren GND-ID; ;
OriginalveröffentlichungSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 1, S. 180-194 ZDB
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Frühpädagogik; Kind; Erzieher; Kindergarten; Berufliche Kompetenz; Berufsausbildung; Lernen; Neuorientierung; Betreuung; Erziehung; Partizipation; Interaktion; Interaktionsanalyse
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Pädagogik der frühen Kindheit
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2624-8492
SpracheFranzösisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Französisch):Cet article porte sur l’identification et le développement des compétences professionnelles dans le champ de l’éducation de l’enfance. Dans une perspective interactionnelle, une analyse détaillée étudie les pratiques mobilisées pour apprendre à relancer une activité éducative. L’article présente la notion de relance, avant d’exposer la démarche d’analyse interactionnelle adoptée. L’analyse empirique décrit une activité de relance accomplie par une étudiante en formation et étudie les modalités de participation des différents interactant∙e∙s qui convergent, progressivement, vers une activité commune. Une focale sur une situation de stage professionnel vise à éclairer les liens entre le phénomène de la relancevet les enjeux de la formation professionnelle en situation de travail. (DIPF/Orig.)
Abstract (Englisch):This article focuses on the identification and development of professional competences in the field of Early childhood education. Following an interactional perspective on training and work, a detailed analysis addresses the real practices deployed to learn how to relaunch an educational activity. First, the article discusses the notion of “relaunching” (relance), used by practitioners in the field. It then presents the theoretical perspective of interactional analysis. An empirical case study follows, consisting in a fine-grained description of a relaunching activity conducted by an intern student in collaboration with her mentor. The analysis focuses on the dynamics of participation amongst different participants, who gradually converge towards a joint activity. The concluding section sheds light on the links between the phenomenon of relaunching an educational activity and the challenges of vocational education and training. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2021
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am12.05.2021
Empfohlene ZitierungZogmal, Marianne; Filliettaz, Laurent; Markaki-Lothe, Vasiliki: Apprendre à "relancer" une activité éducative: La formation professionnelle en situation de travail dans le contexte de l’éducation de l’enfance - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 1, S. 180-194 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-221585 - DOI: 10.25656/01:22158
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)