Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Titel
Reanalysis of the German PISA data. A comparison of different approaches for trend estimation with a particular emphasis on mode effects
Autoren GND-ID ORCID; GND-ID ORCID; GND-ID ORCID; GND-ID ORCID; GND-ID ORCID
OriginalveröffentlichungFrontiers in psychology 11 (2020) 884, 17 S. ZDB
Dokument  (1.079 KB)
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)PISA <Programme for International Student Assessment>; Test; Verfahren; Skalierung; Methode; Technologiebasiertes Testen; Veränderung; Entwicklung; Wirkungsforschung; Deutschland
TeildisziplinAllgemeine Erziehungswissenschaft
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN1664-1078
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):International large-scale assessments, such as the Program for International Student Assessment (PISA), are conducted to provide information on the effectiveness of education systems. In PISA, the target population of 15-year-old students is assessed every 3 years. Trends show whether competencies have changed in the countries between PISA cycles. In order to provide valid trend estimates, it is desirable to retain the same test conditions and statistical methods in all PISA cycles. In PISA 2015, however, the test mode changed from paper-based to computer-based tests, and the scaling method was changed. In this paper, we investigate the effects of these changes on trend estimation in PISA using German data from all PISA cycles (2000-2015). Our findings suggest that the change from paper-based to computer-based tests could have a severe impact on trend estimation but that the change of the scaling model did not substantially change the trend estimates. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftFrontiers in psychology Jahr: 2020
zusätzliche URLsDOI: 10.3389/fpsyg.2020.00884
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am04.01.2022
QuellenangabeRobitzsch, Alexander; Lüdtke, Oliver; Goldhammer, Frank; Kröhne, Ulf; Köller, Olaf: Reanalysis of the German PISA data. A comparison of different approaches for trend estimation with a particular emphasis on mode effects - In: Frontiers in psychology 11 (2020) 884, 17 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-232269 - DOI: 10.25656/01:23226
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)