Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Originaltitel
Translation and validation of the Kaufman domains of creativity scale on a Croatian sample of early childhood and preschool education students
ParalleltitelPrenos in potrditev Kaufmanove lestvice ustvarjalnih področij na hrvaškem vzorcu učencev v zgodnjem otroštvu in predšolskih otrok
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungCEPS Journal 11 (2021) 3, S. 163-179
Dokument
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Frühkindliche Bildung; Kreativität; Erzieher; Theorie; Validität; Selbstevaluation; Einflussfaktor; Faktorenanalyse; Skala; Messinstrument; Anpassung; Übersetzung; Kroatien
TeildisziplinPädagogik der frühen Kindheit
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2232-2647
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The current literature describes creativity as a domain-specific phenomenon. According to Kaufman’s five-factor model, creativity can manifest in the following distinctive domains: Self/Everyday, Scholarly, Performance, Mechanical/Scientific and Artistic. The purpose of the present study was to validate the Croatian version of the Kaufman Domains of Creativity Scale. The scale was administered to a sample of early childhood and preschool education students (N = 222). The results of the exploratory factor analysis showed that certain Self/Everyday tasks did not load on any of the scales, whereas some music-related tasks separated from other Performance tasks into a separate factor. These results could be explained by the characteristics of the convenience sample recruited for the study. The confirmatory factor analysis of the five-factor model and goodness-of-fit tests yielded results that are as satisfactory and consistent as previous validations. The Kaufman Domains of Creativity Scale is therefore considered to be a potentially feasible scale for assessing creativity as a domain-specific phenomenon. Additional research is needed to confirm the validity of the Croatian version of the scale with a representative random sample. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftCEPS Journal Jahr: 2021
zusätzliche URLsDOI: 10.26529/cepsj.708
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am12.10.2021
QuellenangabeŽupanić Benić, Marijana: Translation and validation of the Kaufman domains of creativity scale on a Croatian sample of early childhood and preschool education students - In: CEPS Journal 11 (2021) 3, S. 163-179 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-234456 - DOI: 10.25656/01:23445
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)