search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Übergänge in weiterführende Schulformen aus (verfassungs)rechtlicher Perspektive
Parallel titleTransitions from primary to secondary school from a constitutional perspective
Authors
SourceDie Deutsche Schule 113 (2021) 4, S. 396-408 ZDB
Document  (184 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Remark
Abstract (German):Wie viel Freiheit Eltern sowie Schüler*innen im Hinblick auf die weiterführende Schulform nach der Grundschule gelassen werden sollte, ist schulpolitisch umstritten. Das schlägt sich in einer großen Vielfalt von Übergangsmodellen in den einzelnen deutschen Bundesländern nieder. Der folgende Beitrag bietet zunächst einen Überblick über die Rechtssituation in den verschiedenen Bundesländern. Im Anschluss werden die unterschiedlichen Regelungsmodelle unter Einbeziehung von Erkenntnissen der Bildungsforschung einer Bewertung am Maßstab des Grundgesetzes unterzogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):How much freedom parents and pupils should have with regard to the secondary school form after primary school is strongly controversial in terms of school politics. This is reflected in a wide variety of regulatory models in the individual federal states. The following article first provides an overview of the legal situation in the various federal states of Germany. Subsequently, the different regulatory models, taking into account the findings of educational research, will be subjected to an assessment on the scale of the German constitution. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.01.2022
CitationCremer, Wolfram; Tobisch, Antonia: Übergänge in weiterführende Schulformen aus (verfassungs)rechtlicher Perspektive - In: Die Deutsche Schule 113 (2021) 4, S. 396-408 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-238817 - DOI: 10.25656/01:23881; 10.31244/dds.2021.04.03
export files

share content at social platforms