Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Titel
Academic and everyday language proficiency among educationally disadvantaged pupils
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 18 (2012) 2, S. 174-189 ZDB
Dokument  (315 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Schule; Hauptschule; Schüler; Sprache; Deutsch; Erstsprache; Zweitsprache; Zweitsprachenerwerb; Sprachkompetenz; Alltagssprache; Bildungssprache; Unterrichtssprache; Schriftsprache; Sprachschwierigkeit; Wortschatz; Monolingualismus; Bilingualismus; Familie; Lernumgebung; Empirische Untersuchung; Deutschland
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Schulpädagogik
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0947-9732; 09479732
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The article presents a study on the influence of second language acquisition and familial background on language proficiency in a school-based register. Based on a sample of ninth-graders attending a German Hauptschule, the relationship of academic and everyday vocabulary in written language is examined by means of t-tests and regression analyses. Results indicate a considerable impact of both home-literacy environment and second language acquisition on the use of academic vocabulary. However, no influence of these factors on the use of everyday vocabulary in writing was found. This suggests the expansion of the concept of "concealed language difficulties" (Knapp, 1999) of pupils acquiring the language of instruction as a second language, since an imbalance of everyday and academic language proficiency can affect monolingual pupils as well. Implications for practice concern language assessment and support, as a need for specific promotion of the academic register is not solely tied to second language acquisition. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftTertium comparationis Jahr: 2012
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am13.05.2022
QuellenangabeGantefort, Christoph: Academic and everyday language proficiency among educationally disadvantaged pupils - In: Tertium comparationis 18 (2012) 2, S. 174-189 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-244992 - DOI: 10.25656/01:24499
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)