search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Innovationen im Bildungswesen: Begriffliche Annäherungen an das Neue
Parallel titleInnovations in the educational system: conceptual approaches to the novel
Author
SourceDie Deutsche Schule 103 (2011) 1, S. 9-23 ZDB
Document  (241 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von der Beobachtung, dass Veränderungsprozesse im deutschen Bildungswesen verstärkt mit dem Begriff Innovation bezeichnet werden, beschäftigt sich der Beitrag mit der wissenschaftlichen Verwendung und Bedeutung dieses Begriffs und zeichnet die Geschichte seiner Rezeption in der deutschen Erziehungswissenschaft nach. Zugleich wird auf alternative Begriffe wie Schulreform, Schulentwicklung und Transfer verwiesen. Ein Ausblick auf Potenziale einer erziehungswissenschaftlichen Innovationsforschung beschließt den Beitrag. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on the observation that processes of change in the German educational system are increasingly described as innovations, this article deals with the scientific use and meaning of this term and traces the history of its reception in the German educational sciences. In addition, references are made to alternative conceptions like school reform, school development, and transfer. An outlook for the potentials of an educational innovation research closes the article. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.11.2022
CitationRürup, Matthias: Innovationen im Bildungswesen: Begriffliche Annäherungen an das Neue - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 1, S. 9-23 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256831 - DOI: 10.25656/01:25683
export files

share content at social platforms