search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ergebnisse empirischer Analysen zum Übergangssystem auf Basis der BIBB-Übergangsstudie 2011
Parallel titleResults of empirical analyses of the transition system based on the BIBB-Transition-Study 2011
Authors
SourceDie Deutsche Schule 105 (2013) 1, S. 10-26 ZDB
Document  (7.373 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die teilqualifizierenden Maßnahmen am Übergang von der Schule in die Berufsausbildung - oftmals als das Übergangssystem bezeichnet - wurden in der Vergangenheit häufig als Umwege oder Sackgassen kritisiert. Anhand der BIBB-Übergangsstudie 2011 des Bundesinstituts für Berufsbildung (BIBB) lassen sich jedoch auch günstige Bildungswege im Anschluss an die Teilnahme nachweisen, vor allem, wenn die Maßnahmen zu einem höherwertigen Schulabschluss führen. Dennoch profitieren nicht alle in das Übergangssystem einmündenden Jugendlichen von den Maßnahmen, sondern viele von ihnen bleiben auch längerfristig ohne Berufsausbildung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The partially qualifying measures at the transition from school to vocational education and training, often described as the transition system, have frequently been criticised in the past for being detours and dead-ends. However, based on the BIBB-Transition-Study 2011 by the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB), favourable cases can also be shown in which individuals progress to the next level of education following participation in transition system measures, especially when the particular measure leads to a higher-level school-leaving certificate. Notwithstanding this, not all young people progressing to the transition system benefit from the provisions. A lot of them remain outside vocational education and training for the longer term. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.12.2022
CitationBeicht, Ursula; Eberhard, Verena: Ergebnisse empirischer Analysen zum Übergangssystem auf Basis der BIBB-Übergangsstudie 2011 - In: Die Deutsche Schule 105 (2013) 1, S. 10-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257416 - DOI: 10.25656/01:25741
export files

share content at social platforms