search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
PISA im OECD-Bildungsdirektorat. PISA als Instrument zur Orientierung und Steuerung der internationalen Bildungspolitik
Parallel titlePISA in the OECD directorate for education. PISA as a governance instrument of international education policies
Author
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 158-176 ZDB
Document  (230 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seit Einführung der Studie nahmen die Zahl und der Umfang der Publikationen und Materialien zu PISA stetig zu. Seitens des OECD-Bildungsdirektorats werden seit PISA 2009 neue Formen der Datenaufbereitung eingesetzt, um PISA stärker für eine politische Beratung zu nutzen. Dies erfolgt insbesondere durch Systemlevelanalysen und die Identifikation und Herausstellung von Best Practices. Kritisch zu betrachten ist, dass kausale Schlüsse nahegelegt werden, die aus wissenschaftlicher Sicht nicht gerechtfertigt sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Since the introduction of PISA, the number and scope of PISA publications and materials have grown steadily. New forms of data analysis have been used since PISA 2009 by the OECD Directorate for Education in order to stronger link PISA to policy advice. It involves in particular system level analysis and the identification and promotion of best practices. A critical view should however be taken with regard to these practices as they simply causal claims which are scientifically unjustified. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.12.2022
CitationBloem, Simone: PISA im OECD-Bildungsdirektorat. PISA als Instrument zur Orientierung und Steuerung der internationalen Bildungspolitik - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 158-176 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259204 - DOI: 10.25656/01:25920
export files

share content at social platforms