details
Original Title |
PISA im OECD-Bildungsdirektorat. PISA als Instrument zur Orientierung und Steuerung der internationalen Bildungspolitik |
---|---|
Parallel title | PISA in the OECD directorate for education. PISA as a governance instrument of international education policies |
Author | Bloem, Simone |
Source | Die Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 158-176 |
Document | full text (230 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Interview; Bildungspolitik; Aktivität; Datenanalyse; Steuerung; Kausalität; Politikberatung; Daten; Empfehlung; Interpretation; Veröffentlichung; OECD <Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung>; Mitarbeiter; PISA <Programme for International Student Assessment> |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Seit Einführung der Studie nahmen die Zahl und der Umfang der Publikationen und Materialien zu PISA stetig zu. Seitens des OECD-Bildungsdirektorats werden seit PISA 2009 neue Formen der Datenaufbereitung eingesetzt, um PISA stärker für eine politische Beratung zu nutzen. Dies erfolgt insbesondere durch Systemlevelanalysen und die Identifikation und Herausstellung von Best Practices. Kritisch zu betrachten ist, dass kausale Schlüsse nahegelegt werden, die aus wissenschaftlicher Sicht nicht gerechtfertigt sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Since the introduction of PISA, the number and scope of PISA publications and materials have grown steadily. New forms of data analysis have been used since PISA 2009 by the OECD Directorate for Education in order to stronger link PISA to policy advice. It involves in particular system level analysis and the identification and promotion of best practices. A critical view should however be taken with regard to these practices as they simply causal claims which are scientifically unjustified. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2015 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.12.2022 |
Citation | Bloem, Simone: PISA im OECD-Bildungsdirektorat. PISA als Instrument zur Orientierung und Steuerung der internationalen Bildungspolitik - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 2, S. 158-176 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259204 - DOI: 10.25656/01:25920 |