search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulentwicklungsberatung. Begrifflich-konzeptionelle Grundlegung, empirische Betrachtung und (kritische) Perspektivierung
Parallel titleSchool development consultancy. Conceptual basics, empirical insights and (critical) perspectives
Authors
SourceDie Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 345-362 ZDB
Document  (252 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Schulentwicklungsberatung (SEB) kommt als Unterstützungssystem von Schulen eine stetig zunehmende praktische Relevanz zu. Vor diesem Hintergrund unternimmt der vorliegende Beitrag in einführender Absicht den Versuch, das Themenfeld der SEB grundlegend zu beleuchten. Zunächst werden dazu begrifflich-konzeptionelle Klärungen vorgenommen und die historische Entwicklung sowie die aktuelle staatliche Institutionalisierung der SEB in Deutschland dargestellt. Anschließend wird die empirische Forschungslage zu den Wirkungen des Unterstützungssystems skizziert, bevor einige Perspektiven der SEB aufgezeigt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):School development consultancy (SDC) as a school support system gains in practical importance increasingly. Against this background, this article attempts to illuminate the field of SDC fundamentally with a view of introduction. Firstly, conceptual clarifications are conducted and the history and current public institutionalization of SDC in Germany are described. Subsequently, empirical findings concerning the impact of the support system are outlined, before some perspectives of SDC are presented. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.02.2023
CitationDedering, Kathrin; Kamarianakis, Eva; Racherbäumer, Kathrin: Schulentwicklungsberatung. Begrifflich-konzeptionelle Grundlegung, empirische Betrachtung und (kritische) Perspektivierung - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 345-362 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261836 - DOI: 10.25656/01:26183; 10.31244/dds.2022.04.02
export files

share content at social platforms