search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lehramtsstudium - und dann? Übergangswege nach einem Lehramtsstudium vor dem Hintergrund sich verändernder Arbeitsmarktbedingungen
Parallel titleTeacher training - and then? Transitions after a teacher training against the background of changing employment market conditions
Author
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 1, S. 75-92 ZDB
Document  (357 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Welche Auswirkungen haben sich verändernde Arbeitsmarktbedingungen auf das regionale und berufsfeldbezogene Mobilitätsverhalten von LehramtsabsolventInnen? Mittels Sequenzmusteranalyse anhand der Daten von 699 sächsischen LehramtsabsolventInnen der Jahrgänge 2009-2012 wurden Übergangsmuster identifiziert und anhand bivariater Verfahren analysiert. Es zeigte sich, dass die regionale Mobilität zwar bei guten Arbeitsmarktbedingungen sinkt, die berufsfeldbezogene Mobilität jedoch steigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Which effects occur under changing employment market conditions for the occupational and regional mobility behavior of teacher post-graduates? Using a sequence pattern analysis for 699 Saxonian teacher post-graduates from 2009 to 2012, the study identifies transition models which were analyzed by bivariate methods ensuing. Results show a decreasing regional mobility under good employment market conditions, while the occupational mobility is increasing at the same time. (HoF/text adopted). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.07.2023
CitationEulenberger, Jörg: Lehramtsstudium - und dann? Übergangswege nach einem Lehramtsstudium vor dem Hintergrund sich verändernder Arbeitsmarktbedingungen - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 1, S. 75-92 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262064 - DOI: 10.25656/01:26206; 10.3224/zehf.v2i1.05
export files

share content at social platforms