search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fallstudie zur Behandlung einer Schulphobie unter Einsatz eines variierten Reizkonfrontationsverfahrens
Parallel titleCase Study of a Treatment of School Phobia Using a Varied Scheme of Stimulus Confrontation
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 45 (1996) 2, S. 57-63 ZDB
Document  (2.902 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von einem Behandlungsfall wird das Phänomen der Schulphobie (Trennungsangst) unter definitorischen, diagnostischen und therapeutischen Gesichtspunkten diskutiert. Im Rahmen eines lerntheoretischen Erklärungsrahmens wird der Versuch unternommen, Schulphobie zu klassifizieren. Anhand eines Hypothesenmodells wird anschließend die Entstehung von Trennungsangst mit phobischer Ausprägung erörtert. Für die Diagnostik und psychologische Behandlung wird ein Orientierungsrahmen skizziert, der praktische Erfahrungen und Forschungsergebnisse berücksichtigt. (DIPF/ Orig.)
Abstract (English):Starting from one case for treatment, the phenomenon of school phobia (separation anxiety) is being discussed as to the definitional, diagnostic, and therapeutic aspects involved. The author attempts to classify school phobia within a behavioral framework. The development of separation anxiety is then being explained under a hypothesis model. For diagnostic and therapeutic purposes an orienting framework is being sketched out which takes into account practical experience as well as research evidence. (DIPF/ Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.10.2010
CitationMackenberg, Hubert: Fallstudie zur Behandlung einer Schulphobie unter Einsatz eines variierten Reizkonfrontationsverfahrens - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 45 (1996) 2, S. 57-63 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-27257 - DOI: 10.25656/01:2725
export files

share content at social platforms