details
Original Title |
Lernförderung und Lebensweltorientierung. Herausforderungen für Hauptschulen nach PISA |
---|---|
Parallel title | Guided learning and life world orientation. Challenges for secondary schools lower level (Hauptschulen) after PISA |
Author | Mack, Wolfgang |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 4, S. 426-441 |
Document | full text (23.719 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Förderungsmaßnahme; Schule; Schulleben; Hauptschule; Schüler; Schülerleistung; Außerunterrichtliche Aktivität; Außerunterrichtliche Betreuung; Lesekompetenz; Jugendhilfe; Soziale Arbeit; Kooperation; Lebenswelt; Leistung; Benachteiligter Jugendlicher; PISA <Programme for International Student Assessment>; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Viele Jugendliche mit schlechten Schul- und insbesondere Leseleistungen wachsen in sozial benachteiligten Lebensverhältnissen auf. Wenn (Haupt-)schulen diese Jugendlichen fördern wollen, müssen sie ihre Lernangebote mit sozialpädagogischen Beratungs- und Unterstützungsleistungen verbinden. Eine empirische Untersuchung des Deutschen Jugendinstituts macht Notwendigkeit und Möglichkeiten einer lebensweltorientierten Schulentwicklung deutlich. (DIPF/ Orig.) |
Abstract (English): | Many youths with low educational achievement, especially in reading, grow up in socially deprived circumstances. If schools are to support these youths, they have to add pedagogical measures and services with a strong social orientation to their repertoire. An empirical study by the German Institute illustrates and confirms the necessity and the possibilities of a life world oriented school development. (DIPF/ Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 14.11.2023 |
Citation | Mack, Wolfgang: Lernförderung und Lebensweltorientierung. Herausforderungen für Hauptschulen nach PISA - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 4, S. 426-441 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275284 - DOI: 10.25656/01:27528 |