details
Original Title |
Pädagogische Idylle und Wirtschaftswunder im deutschen Schutzgebiet Togo. Zur Entstehung eines kolonialen Bildungswesens in Afrika |
---|---|
Parallel title | Pedagogical idyll and economic miracle in the German protectorate of Togo. The emergence of a colonial education system in Africa |
Author | Adick, Christel |
Source | Die Dritte Welt 5 (1977) 1, S. 27-46 |
Document | full text (1.104 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Kolonialismus; Kolonialpädagogik; Dekolonisation; Missionsschule; Kolonialgeschichte; Geschichte <Histor>; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Afrika; Togo |
sub-discipline | History of Education Intercultural and International Comparative Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-160X; 0340160X |
Language | German |
Year of creation | 1977 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Unter Verweis auf den Dekolonialisierungsprozess in Afrika wird im Aufsatz zur Erforschung der Bildungsentwicklungen in ehemaligen Kolonialgebieten aufgerufen. Dabei muss die von Missionsgesellschaften und Kolonialregimen eingeführte Schulbildung in Verflechtung mit dem im imperialistischen Kontext entstandenen Abhängigkeitsverhältnis zwischen Industrie- und sog. Entwicklungsländern untersucht werden. Angesichts der zur Zeit der Abhandlung fehlenden bildungshistorischen Forschungen zu Bildung in den ehemaligen deutschen Kolonialgebieten, werden im Aufsatz Bildungsentwicklungen in der deutschen Kolonie Togo analysiert. Dies geschieht entlang zweier historischer Phasen, betitelt als Phase einer sog. „Pädagogischen Idylle“ vor der, und eine Phase des „Wirtschaftswunders und der Effektivierung des Bildungswesens“ nach der Wende vom 19. zum 20. Jahrhundert. (Autorin) |
Abstract (English): | With reference to the decolonization process in Africa, the essay calls for research into educational developments in former colonial territories. In this context, the school education introduced by missionary societies and colonial regimes must be examined in relation to the relationship of dependency between industrialized and so-called developing countries that emerged in the imperialist context. In view of the lack of research into the history of education in the former German colonial territories at the time of writing, the article analyzes educational developments in the German colony of Togo. This is done along two historical phases, entitled the phase of a so-called “pedagogical idyll” before the turn of the 19th to the 20th century and a phase of the “economic miracle and the effectiveness of the education system” after the turn of the century. (Author) |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.07.2024 |
Citation | Adick, Christel: Pädagogische Idylle und Wirtschaftswunder im deutschen Schutzgebiet Togo. Zur Entstehung eines kolonialen Bildungswesens in Afrika - In: Die Dritte Welt 5 (1977) 1, S. 27-46 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305135 - DOI: 10.25656/01:30513 |