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Originaltitel
Künstliche Intelligenz und Forschungsethik – eine pragmatische Sicht
ParalleltitelArtificial intelligence and research ethics – A pragmatic perspective
Autor
OriginalveröffentlichungErziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 83-88 ZDB
Dokument  (174 KB)
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Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0938-5363; 1862-5231; 09385363; 18625231
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
Begutachtungsstatus(Verlags-)Lektorat
Abstract (Deutsch):Der Autor bringt seine langjährigen Erfahrungen aus der Mitarbeit in der Ethikkommission der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in die Debatte ein und bewegt sich entlang der Möglichkeiten und Grenzen, die digitale Technologien für den gesamten Forschungsprozess mit sich bringen. (DIPF/Orig.)
Abstract (Englisch):Artificial intelligence (AI) presents new opportunities for research, including the ability to process large datasets and generate hypotheses, but it also requires a critical evaluation of its reliability. Data protection laws, such as the GDPR and the EU Artificial Intelligence Act, set clear guidelines, particularly for safeguarding personal data. AI can assist in various stages of the research process, from literature review to data analysis, yet its results must be rigorously assessed. Labeling AI-generated content is essential to ensure scientific transparency and clearly distinguish original intellectual contributions. Given the rapid pace of technological advancements, research institutions should provide ongoing training to address ethical and legal challenges appropriately. (DIPF/Orig.)
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Eintrag erfolgte am15.07.2025
QuellenangabeAufenanger, Stefan: Künstliche Intelligenz und Forschungsethik – eine pragmatische Sicht - In: Erziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 83-88 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336133 - DOI: 10.25656/01:33613; 10.3224/ezw.v36i1.10
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