search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleSelbstgesteuertes Lernen und Modernisierungsimperative in der Erwachsenen- und Weiterbildung
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 2, S. 242-261 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungstheorie; Neue Medien; Selbstständiges Lernen; Didaktik; Interaktives Lernen; Erkenntnistheorie; Konstruktivismus; Strukturwandel; Erwachsenenbildung; Modernisierung
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Konzepte des selbstgesteuerten Lernens erscheinen auf den ersten Blick als Ausfluss einer spezifischen Rezeption des Konstruktivismus durch die Erwachsenenbildung. Im Gegensatz dazu wird die These vertreten, dass diese innerwissenschaftliche Verarbeitung des Konstruktivismus und die erwachsenenpädagogische Propagierung des selbstgesteuerten Lernens sich als Reflexe auf Modernisierungsimperative verstehen lassen. Mit Konzepten des selbstgesteuerten Lernens geht eine Entprofessionalisierungsstrategie, eine Veränderung der Organisationsformen und der erwachsenenpädagogischen Handlungslogik und -struktur einher, die sich Modernisierungsimperativen verdankt. Abschließend werden Perspektiven sich verändernder Praktiken des Lernens thematisiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):At first sight, concepts of self-directed learning appear to be the product of a specific reception of constructivism in the field of adult education. The author, however, supports the thesis that this intra-scientific assimilation of constructivism and the propagation of self-controlled learning in adult education ought to be considered reactions to imperatives of modernization. Concepts of self-directed learning are accompanied by a deprofessionalization strategy – a change in the forms of organization as well as in the logic and the structure of action in adult education, wich is due to modernization imperatives. Finally, the author discusses perspectives of change in practices of learning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2002
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication19.07.2011
Suggested CitationForneck, Hermann J.: Selbstgesteuertes Lernen und Modernisierungsimperative in der Erwachsenen- und Weiterbildung - In: Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 2, S. 242-261 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38322
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)