search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Negativität und Pädagogik
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 5, S. 740-756 ZDB
Document  (432 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In einem ersten Schritt untersucht der Artikel, wie in der Pädagogik Sokrates' negative Didaktik durchgängig "positiviert" wird. In einem zweiten wird das Verständnis von Negativität analysiert, das einigen der seltenen historischen (Herbart, Rousseau, Salzmann) und zeitgenössischen pädagogischen Entwürfen (Benner, Fischer, Koch) zu Grunde liegt, die sich überhaupt dieser Frage widmen. In einem dritten Schritt hilft schließlich Foucaults Platon-Interpretation, eine vergessene pädagogische Tradition zu entdecken, welche die negative sokratische Didaktik auf eine spezielle Weise, nämlich qua Eros, "positiviert". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In a first step, the author examines how, throughout pedagogics, Socrates' negative didactics has always been 'positivized'. In a second step, he analyzes the understanding of negativity underlying some of the rare historical (Herbart, Rousseau, Salzmann) and contemporary pedagogical concepts (Benner, Fischer, Koch) that actually deal with this question. In a third step, Foucault's interpretation of Plato allows him to rediscover a forgotten pedagogical tradition which 'positivizes' negative Socratic didactics in a very special manner, namely qua Eros. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2011
CitationBühler, Patrick: Negativität und Pädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 5, S. 740-756 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43757 - DOI: 10.25656/01:4375
export files

share content at social platforms