search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Teacher roles and adoption of educational technology in the Chinese context
Author
SourceJournal for educational research online 2 (2010) 2, S. 72-86 ZDB
Document  (276 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671; 18666671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):In the new digital and knowledge society, education is facing great challenges from traditional ways of instruction and learning towards more innovative ways. It also raises a great demand for the transformation of teacher roles from the traditional knowledge transmitter to a new set of roles. This research focuses on perceptions of teacher roles and their impacts on the adoption of educational technology in schools in a Chinese context. Participants in this study are 125 primary and secondary teachers in a Chinese school in Beijing. Five types of teacher roles (expert, authority, model, facilitator and delegator) are reflected. The results show that teachers of facilitator/expert profile and facilitator/delegator profile are more inclined to adopt educational technology. The current development of ICT use in teaching and learning as well as challenges faced in the Chinese educational context are presented. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):In der neuen Wissens- und Digitalen Gesellschaft sind Bildung, Schule und Unterricht mit großen Herausforderungen beim Übergang von traditionellen zu innovativeren Arten des Lehrens und Lernens konfrontiert. Damit ergibt sich auch ein großer Bedarf an einem Wandel der Lehrerrolle, von der Rolle des traditionellen Wissensvermittlers hin zu einer Reihe von neuen Rollen. Die vorliegende Forschungsarbeit untersucht Wahrnehmungen von Lehrerrollen und deren Auswirkungen auf die Nutzung von Bildungstechnologien in Schulen in China. Die Teilnehmer dieser empirischen Studie sind 125 Primar- und Sekundarschullehrerinnen und -lehrer einer chinesischen Schule in Peking. Die Untersuchung unterscheidet fünf Typen von Lehrerrollen: expert, authority, personal model, facilitator und delegator. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass Lehrerinnen und Lehrer mit den Profilen facilitator/expert und facilitator/delegator eher dazu geneigt sind, Bildungstechnologien einzusetzen. Diese Ergebnisse werden im Kontext aktueller Entwicklungen zur Nutzung von ICT für das Lehren und Lernen und den Herausforderungen im chinesischen Bildungskontext präsentiert und diskutiert. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.12.2011
CitationZhu, Chang: Teacher roles and adoption of educational technology in the Chinese context - In: Journal for educational research online 2 (2010) 2, S. 72-86 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-45769 - DOI: 10.25656/01:4576
export files

share content at social platforms