search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Qualität qualitativer Forschung in der Erziehungswissenschaft. Ein Tagungsbericht
Authors ; ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 2, S. 251-269 ZDB
Document
Keywords (German)Erziehungswissenschaft; Empirische Forschung; Methode; Methodologie; Pädagogische Forschung; Qualitative Forschung; Interaktion; Methodik; Studiengang; Analyse; Qualität; Tagungsbericht; Theorie; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Obwohl qualitative Verfahren im Rahmen empirischer Forschung in der Erziehungswissenschaft als etabliert angesehen werden können, ergeben sich immer wieder dringende Fragen hinsichtlich der methodologischen und methodischen Qualitätsstandards, die an den Einsatz, die Durchführung und die Auswertung qualitativ ausgerichteter Forschungsprojekte angelegt werden müssen. Ebenso stellt sich zunehmend die Aufgabe, übergreifende Erträge zu bündeln und sicherzustellen, sodass innerhalb des qualitativen Forschungsansatzes kumulierbare Erkenntnisse entstehen. Zu diesem Problembereich ist ein DFG-Rundgespräch durchgeführt worden, dessen Teilnehmerinnen und Teilnehmer auf der Basis eigener Projekterfahrung der Frage nach der Qualität qualitativer Forschung in der Erziehungswissenschaft nachgegangen sind. Der Beitrag präsentiert in systematischer Weise zentrale Ergebnisse der Tagungsarbeit. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Although qualitative methods within the framework of empirical research in educational science may be regarded as well established, again and again pressing questions arise concerning the methodological and methodical quality standards to be applied to the use, the undertaking and the evaluation of qualitatively designed research projects. Likewise, we are increasingly confronted with the task of consolidating and guaranteeing general results, so that, within the framework of the qualitative research approach, cumulative insights are gained. A DFG round-table conference was held regarding this topic, the participants of which inquired into the question of the quality of qualitative research in educational science on the basis of personal experiences gained in individual projects. The article gives a systematic survey on central results of the work carried out dung this conference. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2001
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication13.02.2012
Suggested CitationHelsper, Werner; Herwartz-Emden, Leonie; Terhart, Ewald: Qualität qualitativer Forschung in der Erziehungswissenschaft. Ein Tagungsbericht - In: Zeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 2, S. 251-269 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-52768
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)