search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Lasst uns hier leben und ein Stück Weges zusammen gehen". Eine Fallstudie zum Schulmythos und zur Schulkultur einer Internatsschule
Parallel title"Let us live here and go part of the way together." A Case Study Conceming the Myth and the Culture of a Boarding School
Author
SourceZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 25 (2005) 4, S. 416-432 ZDB
Document  (1.371 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Studie stellt das Konzept einer qualitativen Schulkulturforschung vor und führt empirisch den Nachweis, dass über die objektiv-hermeneutische Interpretation einer Abitursrede sowohl die spezifischen Strukturprobleme einer reformpädagogischen Internatsschule identifiziert als auch ihr Schulmythos als symbolische Form einer Gemeinschaft stiftenden Krisenbearbeitung rekonstruiert werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The study introduces the concept of a qualitative school culture research and empirically proves that, using an objective hermeneutical interpretation of a baccalaureate (Abitur) speech, the specific structural problems of a progressive education boarding school (Landerziehungsheim) can be identified, and also that its school myth can be reconstructed as a symbolic form of community-spawning crisis management. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.07.2012
CitationUllrich, Heiner: "Lasst uns hier leben und ein Stück Weges zusammen gehen". Eine Fallstudie zum Schulmythos und zur Schulkultur einer Internatsschule - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 25 (2005) 4, S. 416-432 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-56807 - DOI: 10.25656/01:5680
export files

share content at social platforms