details
Original Title |
"Lasst uns hier leben und ein Stück Weges zusammen gehen". Eine Fallstudie zum Schulmythos und zur Schulkultur einer Internatsschule |
---|---|
Parallel title | "Let us live here and go part of the way together." A Case Study Conceming the Myth and the Culture of a Boarding School |
Author | Ullrich, Heiner |
Source | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 25 (2005) 4, S. 416-432 |
Document | full text (1.371 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kultur; Reformpädagogik; Schule; Internat; Rede; Mythos; Erziehungsheim; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957 |
Language | German |
Year of creation | 2005 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Studie stellt das Konzept einer qualitativen Schulkulturforschung vor und führt empirisch den Nachweis, dass über die objektiv-hermeneutische Interpretation einer Abitursrede sowohl die spezifischen Strukturprobleme einer reformpädagogischen Internatsschule identifiziert als auch ihr Schulmythos als symbolische Form einer Gemeinschaft stiftenden Krisenbearbeitung rekonstruiert werden können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The study introduces the concept of a qualitative school culture research and empirically proves that, using an objective hermeneutical interpretation of a baccalaureate (Abitur) speech, the specific structural problems of a progressive education boarding school (Landerziehungsheim) can be identified, and also that its school myth can be reconstructed as a symbolic form of community-spawning crisis management. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation Jahr: 2005 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.07.2012 |
Citation | Ullrich, Heiner: "Lasst uns hier leben und ein Stück Weges zusammen gehen". Eine Fallstudie zum Schulmythos und zur Schulkultur einer Internatsschule - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 25 (2005) 4, S. 416-432 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-56807 - DOI: 10.25656/01:5680 |