details
Original Title |
Eine integrative Forschungsstrategie zur anwendungsbezogenen Generierung relevanten wissenschaftlichen Wissens in der Lehr-Lern-Forschung |
---|---|
Parallel title | An Integrative Research Strategy for Knowledge Generation inthe Context of Research on Learning and Instruction |
Author | Stark, Robin |
Source | Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 257-273 |
Document | full text (1.078 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogische Theorie; Pädagogische Psychologie; Wissenschaftstheorie |
sub-discipline | General Educational Science Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Theorie-Praxis-Problem in der Lehr-Lernforschung wird als ein Problem der Distanz zwischen Kontext der Wissensgenerierung und Kontexten der Wissensanwendung und damit als eine besondere Art von Transferproblem rekonstruiert. Dies wird anhand einer Analyse klassischer experimenteller Forschung zum analogen Transfer exemplifiziert. Nach einer Diskussion verschiedener traditioneller Ansätze zur Bestimmung des Theorie-Praxis-Verhältnisses wird eine integrative Forschungsstrategie im Detail dargestellt und anhand eigener Untersuchungsbeispiele veranschaulicht. (ZPID) |
Abstract (English): | The discussion of the gap between theory and practice has a long tradition in educational psychology and especially in research on learning and instruction. In the context of research on learning and instruction, the complex problem of theory and practice can be reconstructed as a problem of the great distance between context of knowledge generation and contexts of knowledge application. Thus, it can be seen as a special kind of transfer problem which is elucidated by analysing the classical experimental research on analogical transfer. After discussing traditional approaches focussing the relation between theory and practice, the integrative research strategy is presented in detail; it is exemplified by using own research examples. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 2004 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.04.2013 |
Citation | Stark, Robin: Eine integrative Forschungsstrategie zur anwendungsbezogenen Generierung relevanten wissenschaftlichen Wissens in der Lehr-Lern-Forschung - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 257-273 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58167 - DOI: 10.25656/01:5816 |