search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lernen und Fragen: Bilanz und Perspektiven der Forschung
Parallel titleLearning and questioning: state-of-the-art and perspectives
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 345-356 ZDB
Document  (788 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Verschiedene theoretische Ansätze zur Beschreibung und Erklärung des Fragenstellens werden skizziert. Sie zeigen, dass das Stellen von Informationsfragen Vorwissen sowie metakognitive Fähigkeiten voraussetzt. Empirische Studien zur Wirksamkeit des Fragenstellens seitens der Lernenden belegen, dass Schülerfragen eine wichtige Funktion beim Wissensaufbau zukommt. "Gute" Lernerfragen sind dennoch eher seltene Ereignisse. Ein Reihe von Interventions- und Trainingsstudien erwies sich insgesamt als erfolgreich: Fragenstellen kann offensichtlich erfolgreich trainiert werden, in der Unterrichtspraxis wird diese Möglichkeit jedoch kaum genutzt. (ZPID)
Abstract (English):Several theoretical approaches to describe and explain questioning are presented. They provide evidence that question asking requires a considerable amount of prerequisite knowledge as well as metacognitive skills. Empirical studies indicate that learners' questions generally have positive effects on learning outcomes. Nevertheless, „good" learner questions are quite rare events in classrooms. A bunch of studies shows that question asking can be trained in classroom successfully. Unfortunately the possibilties to foster learner questionning seem to be used scarcely. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication15.04.2021
CitationNiegemann, Helmut M.: Lernen und Fragen: Bilanz und Perspektiven der Forschung - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 345-356 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-58224 - DOI: 10.25656/01:5822
export files

share content at social platforms