search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
"Gemeinschaft" als regulatives Prinzip der Sozialpädagogik. Motive im 19. Jahrhundert
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 6, S. 903-921 ZDB
Document  (1.760 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Thema Gemeinschaft wird in der historischen Pädagogik gewöhnlich unter ideologiekritischer Perspektive betrachtet. Der Artikel versucht demgegenüber zu zeigen, daß "Gemeinschaft" im Übergang zur Moderne zu einem theoretisch notwendigen Begriff wurde, um die Erfahrung des Individualismus (Individualpädagogik) zu bearbeiten. Im Zuge dieser Bearbeitung entstehen die modernen Konturen sozialpädagogischen Denkens. Sie führen gegen Ende des 19. Jahrhunderts zur ersten akademischen Debatte um Sozialpädagogik. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Usually, the issue of community is considered from an ideology-critical perspective in historical pedagogics. Contrary to this point of view, the author argues that, in the transition to modernity, "community" became a theoretically necessary concept for the processing of the experience of individualism (Individualpädagogik). In the course of this processing, the modern contours of social-pedagogical thinking evolved. These, in turn, led to the first academic debate on social pedagogics at the end of the nineteenth century. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.12.2012
CitationReyer, Jürgen: "Gemeinschaft" als regulatives Prinzip der Sozialpädagogik. Motive im 19. Jahrhundert - In: Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 6, S. 903-921 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-59839 - DOI: 10.25656/01:5983
export files

share content at social platforms