search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Title
Einwirkung als unverzichtbares Konzept jeglichen erzieherischen Handelns
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 585-600 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Erziehung; Erziehungsstil; Erziehungsziel; Beeinflussung; Definition; Deutschland
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Einwirkungskritik bezweifelt, daß Erziehung im Zusammenhang mit Einwirkung gesehen werden kann. Entgegen dieser Skepsis soll gezeigt werden, daß jede Erziehung unumgänglich auf den Edukanden einwirken soll, unabhängig davon, welche Erziehungsstile, oder - praktiken eingesetzt werden und welchen Erziehungszielen sie dienen. Erziehung besteht aus Einwirkungsversuchen. Selbst eine liberale Erziehung, die dem Prinzip des "begleitenden Wachsenlassens" entspricht, zielt auf Einwirkung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The influence criticism doubts that education can be referred to as linked to influence. Contrary to this skepticism it is meant to be demonstrated that any effective educational process unavoidably influences those to be educated, regardless which educational styles or methods are employed and which educational goals they serve. Education consists of attempts of exercising influence. Even free education which corresponds to the principle of „accompanying mental development" inevitably aims at influencing people. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2000
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication05.12.2012
Suggested CitationLudwig, Peter H.: Einwirkung als unverzichtbares Konzept jeglichen erzieherischen Handelns - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 585-600 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69158
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)