search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Title
Neuere Veröffentlichungen zur Lehrerforschung. Eine Sammelrezension
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 601-623 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Forschung; Schulentwicklung; Schulleben; Lehrer; Deutsche Integration; Transformation; Belastung; Literaturbericht; Professionalität; Deutschland; Deutschland-Östliche Länder
sub-disciplineGeneral Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Sammelrezension vermittelt eine Übersicht über Neuerscheinungen zur Lehrerforschung, wobei eine Auswahl von seit 1996 erschienenen Monographien und Sammelbänden zugrunde gelegt wird. Die rezensierten Arbeiten lassen sich fünf thematischen Schwerpunkten zuordnen: der Lehrerberuf im komplexen Gefüge der Schulwirklichkeit; die berufliche Belastung von Lehrerinnen und Lehrern; die Rolle von Lehrerinnen und Lehrern in Schulentwicklungsprozessen; Professionalität im Lehrerberuf; Lehrerinnen und Lehrer in den neuen Bundesländern. Abschließend werden übergreifende Einschätzungen vorgenommen und Forschungsdesiderate formuliert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The review gives a survey on selected publications in the field of teacher research since 1996. The reviewed books can be grouped into five main subjects: various aspects of the complex structure of school reality, stress and burn-out of teachers, the role of teachers in school development, professionality of teacher work, teachers in the East German transformation process. Finally, general evaluations are given and research desiderata are outlined. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2000
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication05.12.2012
Suggested CitationSchaefers, Christine; Koch, Sascha: Neuere Veröffentlichungen zur Lehrerforschung. Eine Sammelrezension - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 601-623 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69161
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)