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Original TitleSoziale Ungleichheit, Integration und Schulentwicklung. Zu den Qualitätskriterien bei der "Entstaatlichung" von Schule
Parallel titleSocial inequality, integration, and school development. Criteria for the quality of schools withdrawing from state control
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 583-596 ZDB
Document
Keywords (German)Chancengleichheit; Autonomie; Soziale Benachteiligung; Soziale Integration; Bildungssystem; Schulpolitik; Schule; Schulwesen; Schulprofil; Schulentwicklung; Segregation; Staat; Privatisierung; Ökonomie; Qualität; Theorie; Deutschland
sub-disciplineOrganisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Diskurs um Gestaltungsautonomie und Profilbildung der Einzelschule, um Entstaatlichung bis hin zur Privatisierung des Schulwesens wird vor dem Hintergrund zunehmender sozialer und ökonomischer Segregationstendenzen analysiert. Die sozial ausgleichende Funktion des gesamten Bildungssystems wird gegen neoliberale Trends in Schulpolitik und Schultheorie verteidigt. Dabei wird die Notwendigkeit empirischer Prüfverfahren zur Unterstützung von Chancengleichheit bzw. sozialer Kohäsion bei allen Formen größerer Selbständigkeit der Einzelschule und im privaten Schulwesen exemplarisch begründet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The discourse on the individual school's autonomy in defining and developing a profile of its own, on a withdrawal of the state up to the privatization of the school system is analyzed against the background of an increasing trend towards social and economic segregation. The entire educational system's equalizing function is defended against neo-liberal trends in school policy and school theory. The need for empirical tests aimed at ensuring equal opportunity or, rather, social cohesion in all forms of school autonomy and in the private sector of the school system is substantiated and exemplified. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1997
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Date of publication23.04.2015
Suggested CitationPreuss-Lausitz, Ulf: Soziale Ungleichheit, Integration und Schulentwicklung. Zu den Qualitätskriterien bei der "Entstaatlichung" von Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 583-596 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69956
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