Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Titel
The educational problems of aesthetic taste
Autor
OriginalveröffentlichungPriem, Karin [Hrsg.]; König, Gudrun M. [Hrsg.]; Casale, Rita [Hrsg.]: Die Materialität der Erziehung. Kulturelle und soziale Aspekte pädagogischer Objekte. Weinheim u.a. : Beltz 2012, S. 66-80. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft ; 58)
Dokument  (201 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-407-41159-4; 3-407-41159-6; 9783407411594; 3407411596
ISSN0514-2717 ; 05142717
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):In general, it is taken for granted that taste is not a proper school subject. However, the exclusion of taste from ordinary school curricula was not inevitable, and in some respects it is paradoxical. There are some historical factors that make the absence of taste from curricula seem reasonable, but there are other factors that make it appear nonsensical. This essay addresses that puzzle from an aesthetic and historical point of view. The author begins by setting up the problem, arguing that from the perspective of curriculum analysis, the absence of taste is surprising; given various purposes of modern schooling, it should be expected to see taste included as part of the curriculum. In the second part of the essay the author suggests three historical facets - subjectivity, ocularcentrism, and pleasure - that help to make sense of this curious absence. In the course of the examination, the problems of aesthetic taste will be shown to have implications for how schooling practices have played a role in constituting fundamental relationships between people and material things. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Die Materialität der Erziehung. Kulturelle und soziale Aspekte pädagogischer Objekte
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am31.01.2013
QuellenangabeFendler, Lynn: The educational problems of aesthetic taste - In: Priem, Karin [Hrsg.]; König, Gudrun M. [Hrsg.]; Casale, Rita [Hrsg.]: Die Materialität der Erziehung. Kulturelle und soziale Aspekte pädagogischer Objekte. Weinheim u.a. : Beltz 2012, S. 66-80. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft ; 58) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-71984 - DOI: 10.25656/01:7198
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen