search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die Lernerorientierte Qualitätstestierung auf dem Prüfstand. Ergebnisse einer Vorher-Nachher-Befragung
Author
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2011) 12, 10 S. ZDB
Document  (190 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818; 19936818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Welche Qualitätsverbesserungen können Organisationen erzielen, die die Verfahren der Lernerorientierten Qualitätstestierung in der Weiterbildung (LQW) anwenden? Mit dieser Leitfrage wurde von 2006 bis 2010 eine Studie unter knapp 250 Weiterbildungsorgani­sationen in Deutschland und Österreich durchgeführt, um die Auswirkungen des LQW-Einsatzes zu eruieren. Nach einer kurzen Übersicht über das LQW-Modell und über den Aufbau der Befragung präsentiert der Beitrag die wichtigsten Ergebnisse der Studie. Dabei stehen vor allem die Lernerfolge jener Organisationen im Vordergrund, die bereits seit fünf Jahren LQW einsetzen und eine sogenannte "Retestierung" durchlaufen. Unter anderem zeigt sich, dass diese Organisationen auch bei der Retestierung noch zum Teil erhebliche Verbesserungen erzielen, und zwar vor allem in den Bereichen Strategie und Führung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Which improvements in quality can organisations achieve when they apply the processes of learner-oriented quality development in continuing education (Lernerorientierte Qualitätstestierung – LQW in German)? From 2006 to 2010, a study of this central question was carried out among almost 250 continuing education organisations in Germany and Austria in order to investigate the impact of the use of LQW. Following a short overview of the LQW model and the structure of the survey, the article presents the most important outcomes of the study. The focus is mainly on the learning successes of those organisations that have applied LQW for as many as five years and are currently going through what is called a “retesting” phase. One outcome is that it appears that these organisations achieve significant improvements above all in the areas of strategy and management during this phase. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.03.2013
CitationRädiker, Stefan: Die Lernerorientierte Qualitätstestierung auf dem Prüfstand. Ergebnisse einer Vorher-Nachher-Befragung - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2011) 12, 10 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-74133 - DOI: 10.25656/01:7413
export files

share content at social platforms