search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Forschungstheater: Szenisches Forschen als Reflexions- und Erkenntniswerkzeug in der Erwachsenenbildung
Author
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2012) 15, 7 S. ZDB
Document  (309 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818; 19936818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag werden Bildungspotentiale der Kunst für das Feld der Erwachsenenbildung am Beispiel szenischen Forschens aufgezeigt. Ausgangspunkt der Argumentation ist das Forschungstheater, ein ästhetisches Lehr- und Lernarrangement im Hochschulkontext. Am Beispiel der Übung "Spiel der Macht" wird illustriert, wie die Verfahren und Techniken szenischen Forschens als Erkenntnis- und Reflexionswerkzeug eingesetzt werden können. Anwendung finden dabei auch die zwei Prinzipien der Leitidee existenzieller Bildung: Existenzialität und Kontextualität. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This contribution demonstrates the educational potential of art in the field of adult education using the example of scenic research. The starting point of the argumentation is research theatre, an aesthetic setting for teaching and learning in the context of higher education. The example of the exercise “power play” illustrates how the processes and techniques of scenic research can be used as a tool for insight and reflection. The two principles of the central idea “existential education” – existentiality and contextuality – are also applied. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2013
CitationWeitzel, Julia: Forschungstheater: Szenisches Forschen als Reflexions- und Erkenntniswerkzeug in der Erwachsenenbildung - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2012) 15, 7 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-74544 - DOI: 10.25656/01:7454
export files

share content at social platforms