details
Original Title |
Das Konstrukt einer wertschätzenden Lenkung |
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Parallel title | The construct of esteem-based guidance |
Author | Weisbach, Christian-Rainer |
Source | Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 2, S. 167-181 |
Document | full text (989 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehungstheorie; Antiautoritäre Erziehung; Autoritäre Erziehung; Erziehungsstil; Führungsstil; Kommunikation; Psychologie; Verhalten; Partnerschaft; Verantwortung |
sub-discipline | Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1993 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Zunächst wird gezeigt, dass in den Arbeiten von Tausch & Tausch sowie Schulz v. Thun die Ablehnung jeglicher Lenkung mittels unscharf formulierter Begriffe und einer fragwürdigen operationalisierten Zuordnung vorgenommen wurde. Daran schließt sich eine Neubewertung des bekannten Verhaltenskreuzes an, die darin mündet, die Strategie einer "wertschätzenden Lenkung" als einen Problemlösungsansatz zu begreifen, der versucht, Anpassung und Einsicht zu integrieren und eine überdauernde Veränderung zu erzielen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | First of all, the author demonstrates that Tausch & Tausch as well as Schulz v. Thun reject any kind of guidance based on indistinct concepts and a dubious operational classification. The next step consists in reassessing the well-known behavior-cross which leads to understanding (viewing) the strategy of value-based guidance as a problem-solving approach. This approach attempts to integrate adaptation (conformity) and understanding (comprehension) in order to obtain lasting change. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1993 |
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Date of publication | 10.10.2013 |
Citation | Weisbach, Christian-Rainer: Das Konstrukt einer wertschätzenden Lenkung - In: Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 2, S. 167-181 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81873 - DOI: 10.25656/01:8187 |