search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Suggestopädischer Unterricht - eine empirische Untersuchung zu kognitiven, motivational-emotionalen und sozialen Auswirkungen
Parallel titleSuggestopedic instruction — an empirical study about the cognitive, motivational-emotional and social effects
Authors ; ;
SourceUnterrichtswissenschaft 21 (1993) 3, S. 195-213 ZDB
Document
Keywords (German)Methode; Suggestion; Lernklima; Affektives Lernen; Lernverhalten; Motivation; Soziales Lernen; Didaktische Grundlageninformation; Lerntechnik; Projektmethode; Unterrichtsorganisation; Lehrprogramm; Fremdsprachenunterricht; Englisch; Erwachsenenbildung; Alternative; Forschungsprojekt
sub-disciplineGeneral Educational Science
Empirical Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Traditionelle Weiterbildungsformen weisen, was die Anwendbarkeit des erworbenen Wissens sowie die Förderung von Lernmotivation und sozialer Lernkompetenz betrifft, Defizite auf. Es wird untersucht, inwieweit suggestopädischer Unterricht die genannten Defizite vermeidet und in kognitiver, motivational-emotionaler und sozialer Hinsicht positive Auswirkungen zeigt. Diese Fragestellung wurde anhand einer Intensivstudie bearbeitet, die 14 Teilnehmer eines Englischgrundkurses umfasste. Es zeigte sich, dass in kognitiver Hinsicht insbesondere die Fähigkeiten zur situationsbezogenen Kommunikation und das Hörverständnis gefördert wurden. Die bereits zu Beginn günstig ausgeprägten motivationalen Variablen "intrinsische Motivation", "Kompetenzgefühl" und tendenziell auch das "Autonomieerleben" stiegen im Verlauf des Kurses an. Zudem wurde eine angstfreie Lernatmosphäre geschaffen. Die Zusammenarbeit in der Gruppe wurde positiv erlebt. Suggestopädischer Unterricht stellt damit eine vielversprechende Ergänzung zu traditionellen Weiterbildungsformen dar. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Common ways of further education have deficits with respect to the applicability of acquired knowledge and with regard to the promotion of the motivation for further learning and of skills for social-mediated learning. It is analyzed to what extent suggestopedic instruction avoids the deficits mentioned above and has positive cognitive, motivational, emotional, and social effects. This research question is investigated by an intensive study comprising 14 German participants of an English course for beginners. The results showed that, with regard to cognitive effects, the capabilities for communication in situationally defined contexts and listening comprehension were especially fostered. In addition, the motivational variables „intrinsic motivation", „perceived competence", and, to some extent, the „sense of control", which had already had very positive scores in the beginning, were increasing during the course. Furthermore, a learning climate was established that was free from anxiety and the cooperation within the group was perceived as supportive. Thus, suggestopedic instruction is a promising approach that can supplement common forms of further education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 1993
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication15.10.2013
Suggested CitationBeitinger, Gabriele; Mandl, Heinz; Henkl, Alexander: Suggestopädischer Unterricht - eine empirische Untersuchung zu kognitiven, motivational-emotionalen und sozialen Auswirkungen - In: Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 3, S. 195-213 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81885
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)