details
Original Title |
Kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung: Schulphobie und Schulangst |
---|---|
Parallel title | Cognitive-behavioral therapy of school refusal: School phobia and school anxiety |
Authors | Ihle, Wolfgang; Jahnke, Dörte; Esser, Günter |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 6, S. 409-424 |
Document | full text (452 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kognitive Therapie; Schulverweigerung; Schulangst; Krankheitsverlauf; Epidemiologie; Psychotherapie; Ergebnis; Risikofaktor; Technik |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Arbeit gibt einen Überblick über aktuelle kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung (Schulphobie und Schulangst) bei Kindern und Jugendlichen. Einleitend wird der Problembereich definiert sowie der Stand des Wissens zu Prävalenz, Verlauf und Risikofaktoren dargestellt. Den Schwerpunkt der Arbeit stellt die psychotherapeutische Behandlung von Schulphobie und Schulangst dar. Neben allgemeinen Behandlungsprinzipien wird auf die wichtigsten verhaltenstherapeutischen Techniken sowie auf kognitivverhaltenstherapeutische Behandlungsprogramme eingegangen. Es folgt eine ausführliche Beschreibung des Stands der Wirksamkeitsforschung. Schließlich wird praxisnah der Ablauf der Diagnostik, Therapieplanung und -durchführung dargestellt.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The study provides an overview of current cognitive-behavioral interventions to treat school-refusal in children and adolescents. First of all we define the problem area and describe the standard of knowledge about prevalence, course and risk factors. The main focus of our work is presented by psychotherapeutic treatments of school phobia and school anxiety. Apart from general treatment principles we give a survey of the most important behavioral therapeutic as well as cognitive-behavioral therapeutic treatments. In addition, we provide a detailed description of current research about efficacy. After all we characterize diagnostic, treatment planning and implementation.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2003 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.03.2010 |
Citation | Ihle, Wolfgang; Jahnke, Dörte; Esser, Günter: Kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze nicht dissozialer Schulverweigerung: Schulphobie und Schulangst - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 6, S. 409-424 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9473 - DOI: 10.25656/01:947 |