Detailanzeige
| Originaltitel | 
„Tasten- und Saitenhandwerker“ vs. „Forschergilde“: Der Diskurs um die „richtige“ Musiklehrer_innenbildung in der Deutschschweiz  | 
|---|---|
| Paralleltitel | “Craftsmen of keys and strings” vs. “Guild of researchers”: The discourse on the “right” music teacher education in the German-speaking part of Switzerland | 
| Autor | 
Huber, Jürg  | 
| Originalveröffentlichung | Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster ; New York : Waxmann 2016, S. 45-58. - (Musikpädagogische Forschung; 37) | 
| Dokument | Volltext (390 KB) | 
| Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht | 
| Schlagwörter (Deutsch) | Musikunterricht; Unterrichtsgestaltung; Professionalisierung; Lehrerbildung; Unterrichtsentwicklung; Musikpädagogik; Diskurs; Diskursanalyse; Deutsche Schweiz | 
| Teildisziplin | Allgemeine Erziehungswissenschaft Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer  | 
| Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) | 
| ISBN | 978-3-8309-3500-1; 9783830935001 | 
| ISSN | 0937-3993; 09373993 | 
| Sprache | Deutsch | 
| Erscheinungsjahr | 2016 | 
| Begutachtungsstatus | Peer-Review | 
| Abstract (Englisch): | Based on a controversial debate between a teacher of didactic methods for school music and a qualified university lecturer in educational science in a Swiss journal for teacher training, this article focuses on the gap between educational sciences and practical music education in the German-speaking part of Switzerland. With the methodological repertoire of discourse analysis in the tradition of sociology of knowledge, the author analyses a selected corpus of texts on music education between 1984 and 2009. He argues that a strong concept of artistic practice that shapes the idea of “good” music education still persists in Switzerland, paired with scepticism about educational research. (DIPF/Orig.) | 
| Beitrag in: | Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft | 
| Statistik | |
| Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis | 
| Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de | 
| Eintrag erfolgte am | 18.04.2018 | 
| Quellenangabe | Huber, Jürg: „Tasten- und Saitenhandwerker“ vs. „Forschergilde“: Der Diskurs um die „richtige“ Musiklehrer_innenbildung in der Deutschschweiz - In: Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]: Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft. Münster ; New York : Waxmann 2016, S. 45-58. - (Musikpädagogische Forschung; 37) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-152362 - DOI: 10.25656/01:15236 |