Detailanzeige
| Originaltitel | 
Selbstwirksamkeitserwartungen von Studierenden im Rahmen der "Basisqualifikation Musik"  | 
|---|---|
| Paralleltitel | Primary student teachers' self-efficacy expectations in a music methods course | 
| Autor | 
Schellberg, Gabriele  | 
| Originalveröffentlichung | Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 145-167. - (Musikpädagogische Forschung; 39) | 
| Dokument | Volltext (936 KB) | 
| Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht | 
| Schlagwörter (Deutsch) | Selbstwirksamkeit; Musik; Studium; Student; Lehramtsstudiengang; Erwartungshaltung; Lehramtsstudent; Fachfremder Unterricht; Primarbereich; Musikunterricht; Selbstkonzept; Selbstwahrnehmung; Musikalität; Einstellung <Psy>; Hochschulseminar; Qualifikation; Umfrage; Empirische Untersuchung; Bayern; Deutschland | 
| Teildisziplin | Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer Hochschulforschung und Hochschuldidaktik  | 
| Sonstige beteiligte Institutionen | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung. Jahrestagung (39. : 2017 : Bad Wildbad) | 
| Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) | 
| ISBN | 978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4; 9783830938729; 9783830988724 | 
| Sprache | Deutsch | 
| Erscheinungsjahr | 2018 | 
| Begutachtungsstatus | Peer-Review | 
| Abstract (Englisch): | The purpose of this study was to determine predictors which affect self-related cognitions (perceived self-efficacy of teaching music and feeling musical) of preservice primary classroom teachers in a university music methods course. A questionnaire was administered as a pre-test/post-test to teacher candidates (N = 469) enrolled in a compulsory music methods course at several Bavarian universities. Findings show enhanced perceived self-efficacy as well as a more positive perception of their own musicality. The four sources of self-efficacy according to Bandura (1997) seem to be predictors of the development of self-efficacy, but in addition, responses to open-ended questions revealed some music-specific variations of predictors that should be considered for a university music methods course. (DIPF/Orig.) | 
| Beitrag in: | Soziale Aspekte des Musiklernens | 
| Statistik | |
| Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis | 
| Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de | 
| Eintrag erfolgte am | 09.10.2020 | 
| Quellenangabe | Schellberg, Gabriele: Selbstwirksamkeitserwartungen von Studierenden im Rahmen der "Basisqualifikation Musik" - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 145-167. - (Musikpädagogische Forschung; 39) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207300 - DOI: 10.25656/01:20730 |