search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Autopoiesis anders verstanden. Zur Rezeption der Luhmannschen Systemtheorie in der Pädagogik
Parallel titleOther concepts of Autopoiesis. On the reception of Luhmann’s systems theory in pedagogics
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 3, S. 340-353 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungsphilosophie; Pädagogik; Rezeption; Lernen; Didaktik; Humanismus; Systemtheorie; Metatheorie; Selbstorganisation; Luhmann, Niklas
sub-disciplineGeneral Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Noch immer konkurrieren grundverschiedene Interpretationslinien des "Autopoiesisgedankens" in der Pädagogik. Dabei scheint oft nicht klar, wodurch eine solche Interpretationslinie tatsächlich gekennzeichnet ist und von welcher real existierenden anderen Position sie sich abgrenzt. Darum wird in diesem Text eine Unterscheidung und Analyse verschiedener Lesarten des Begriffs versucht - der technologischen, irritierten, humanistischen und metatheoretischen. Es folgt ein Plädoyer für einen weiterhin kontroversen Umgang mit der Systemtheorie. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Even today, there are several competing and fundamentally different approaches to the interpretation of the "autopoiesis concept" in pedagogics; and quite often it remains unclear by what a specific interpretation is characterized and from which other actually existing position it distinguishes itself. Therefore, it is the author's aim to differentiate between and analyze different interpretations of this concept - namely, the technological, the irritated, the humanist, and the meta-theoretical interpretation. This analysis is followed by a plea for a continued controversial approach to systems theory. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2012
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication01.04.2015
Suggested CitationHalder, Valentin: Autopoiesis anders verstanden. Zur Rezeption der Luhmannschen Systemtheorie in der Pädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 3, S. 340-353 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-105098
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)