search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Qualitätsentwicklung in der Hochschullehre
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 1, S. 64-73 ZDB
Document  (335 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von einem normativen Konzept von Lehrqualität und einem Modell guter Lehre werden Möglichkeiten erörtert, Hochschullehre zu verbessern. Massnahmen aufseiten der Lehrenden, der Studierenden und der Rahmenbedingungen haben das Ziel, die Lehre in ihrer intendierten Förderung von Wissen, Kompetenzen und Einstellungen zu unterstützen. Als wichtig werden hierfür erachtet: Lehrevaluation gekoppelt an Beratung und Weiterbildung; Auswahl von Studierenden nach Kompetenz; Sicherung basaler Bedingungen wie ein günstiges quantitatives Lehrenden-Studierenden-Verhältnis.
Abstract (English):Starting from a normative concept of teaching quality and a model of good university instruction several ways to improve teaching are discussed. They include teachers, students and general conditions. Their aim is to support three goals of university instruction: increase of knowledge and competences, and modification of attitudes. Important are the combination of evaluation with counselling and training; selection of students according to competence; general conditions like a favorable professor-student-ratio.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationRindermann, Heiner: Qualitätsentwicklung in der Hochschullehre - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 1, S. 64-73 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-136976 - DOI: 10.25656/01:13697
export files

share content at social platforms