search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Die Fachdidaktiken – im Zentrum der Unterrichtsforschung und -entwicklung
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 313-326 ZDB
Document  (284 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Fachdidaktik; Unterrichtsforschung
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von einem kurzen Beispiel wird illustriert, was fachdidaktische Forschung sein kann. Es wird dabei gezeigt, dass die spezifischen Charakteristiken fachdidaktischer Forschung besser verstanden werden können, wenn man die Entstehung der Fachdidaktiken im Kontext der Entwicklung von Schulfächern beschreibt. Darauf aufbauend werden Entwicklungslinien von Fachdidaktiken bestimmt. Letztere etablieren sich mehr und mehr als wissenschaftliche Disziplinen, die Forschung sowohl zur Entwicklung als auch zur Beschreibung und Erklärung von Unterricht betreiben. Dies wird abschliessend nochmals an einem zweiten Beispiel illustriert.
Abstract (English):A brief example will be used to illustrate what research on subject matter didactic could could be like. It shows that specific characteristics of didactic research can be better understood if the emergence of special didactics is described in the context of the development of school subjects. Built on these are the lines of development of subject matter didactics. The latter is establishing itself more and more as a scientific discipline and research conducted to develop but also to describe and explain teaching. This will be illustrated using a second example.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2009
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
CitationSchneuwly, Bernhard: Die Fachdidaktiken – im Zentrum der Unterrichtsforschung und -entwicklung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 313-326 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137038 - DOI: 10.25656/01:13703
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)