search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Vom Nutzen einer pädagogischen Unterrichtsforschung für die Lehrerbildung
Authors ; ; ;
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 372-384 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Unterrichtsforschung; Bildungsforschung; Datenanalyse; Professionalisierung
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rahmen des Projektes einer pädagogischen Rekonstruktion des Unterrichtens wird nachgewiesen, dass eine auf der mikrologischen Sequenzanalyse von Unterrichtstranskripten basierende Unterrichtsforschung den Anspruch vertreten kann, die im Unterricht selbst normativ verankerte Logik von Bildung, Didaktik und Erziehung herauszuarbeiten. Der Nutzen der Fallanalysen wird für mehrere Adressaten und Bereiche der Lehrerbildung aufgezeigt: Pädagogische Kasuistik kann zur fortlaufenden Professionalisierung von Lehrenden eingesetzt werden und erschliesst dabei Seiten des Unterrichtsgeschehens, die von der empirischen Bildungsforschung nicht beobachtet werden können.
Abstract (English):Within the framework of an educational reconstruction of teaching it was confirmed that educational research, based on the micrological sequence analysis of instruction transcripts, is justified in claiming that it can bring out in the actual teaching the normatively positioned logic of education, didactics and pedagogy.The benefit of this case analysis will be highlighted for many addresses and sectors of teacher education. Educational casuistry can be used for ongoing professionalization of teachers and develops those areas of the actual instruction that cannot be observed through empirical research on education.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2009
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
Suggested CitationPflugmacher, Torsten; Gruschka, Johannes; Twardella, Johannes; Rosch, Jens: Vom Nutzen einer pädagogischen Unterrichtsforschung für die Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 3, S. 372-384 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137077 - DOI: 10.25656/01:13707
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)