search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Strukturfragen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Spiegel der ersten dreissig Jahrgänge der «Beiträge zur Lehrerbildung»
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 21-35 ZDB
Document  (211 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Fachzeitschrift; Studienstruktur; Hochschulreform
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der folgende Beitrag analysiert die Strukturdiskussionen zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung in den bisher erschienen Jahrgängen der «Beiträge zur Lehrerbildung». Zunächst wird geklärt, was unter «Struktur» zu verstehen ist. Im Hauptteil wird die Diskussion in vier Phasen dargestellt: Eine erste Phase bis 1991 ist schwergewichtig den Folgen des Expertenberichts «Lehrerbildung von morgen» (1975) gewidmet. In der zweiten Phase (1992 bis 2002) stehen die Eckwerte der Reform zur Diskussion. In der dritten Phase (2003 bis 2008/2009) wird kaum zu Strukturen, sondern vor allem zu Inhalten der Lehrerinnen- und Lehrerbildung publiziert. Die letzte Phase (einsetzend 2009) ist von ersten Bilanzierungen der Reform gekennzeichnet. Im letzten Teil des Beitrags münden die Analysen in ein kurzes Fazit.
Abstract (English):The following article analyses the debate on the structures of teacher education in all previously published volumes of the journal «Beiträge zur Lehrerbildung». First, the meaning of the term «structure» is explained. In the main part of the article, the debate is presented in four phases: in the first phase, the debate is mainly related to the expert report «Teacher education for tomorrow» (published in 1975). In the second phase (from 1992 to 2002), the structural parameters of teacher education are under discussion. In the third phase (from 2003 to 2008/2009), the contents of teacher education are discussed but not the structures. The last phase (since 2009) has been characterized by the initiation of taking stock of the reform processes. In the last part of the article, the analyses result in a short conclusion.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2012
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
CitationCriblez, Lucien: Strukturfragen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Spiegel der ersten dreissig Jahrgänge der «Beiträge zur Lehrerbildung» - In: Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 21-35 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137990 - DOI: 10.25656/01:13799
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)