search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Droht dem Lehrerberuf die Deprofessionalisierung?
Author
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 114-122 ZDB
Document  (147 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Untersucht werden Veränderungen des Lehrerberufs in den vergangenen drei Jahrzehnten, wobei die Situation in der Schweiz im Vordergrund steht. Gestützt auf eine knappe Analyse der nationalen und internationalen Bildungspolitik sowie untermauert durch eine Kritik an einer umfassenden Synthese der Forschungsliteratur zu den Bedingungen von Schülerleistungen wird die These vertreten, dass dem Lehrerberuf eine Deprofessionalisierung droht, falls nicht rechtzeitig Gegenmassnahmen ergriffen werden.
Abstract (English):The article examines changes in the teaching profession during the last thirty years with a special focus on Switzerland. Based on a concise analysis of recent trends in national and international educational policy and underpinned by a critical comment on a newly published synthesis of educational research on school effectiveness, the thesis is put forward that the teaching profession is in danger of being deprofessionalized. This is mainly due to a shift in the conception of teacher professionalism emphasizing a psychological rather than a sociological perspective.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationHerzog, Walter: Droht dem Lehrerberuf die Deprofessionalisierung? - In: Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 1, S. 114-122 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138084 - DOI: 10.25656/01:13808
export files

share content at social platforms