search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Müssen Forschung und Lehre eine Einheit bilden? Einspruch gegen ein Dogma der pädagogischen Hochschulen
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 1, S. 152-163 ZDB
Document  (150 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Einheit von Forschung und Lehre; Pädagogische Hochschule
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Von verschiedener Seite werden die pädagogischen Hochschulen aufgefordert, das humboldtsche Ideal der Einheit von Forschung und Lehre einzulösen. Darin liegt eine dogmatische Setzung, die der kritischen Prüfung nicht standhält. Der Autor begründet seine Position unter Rekurs auf die Wissensbasis der Lehrprofession, den Stellenwert der Forschung in einer modernen Wissenschaft und die Kompetenzorientierung der Studiengänge der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Anstelle eines Einheitsdenkens empfiehlt er ein Differenzdenken, das es den pädagogischen Hochschulen ermöglicht, das Verhältnis von Forschung und Lehre variabel auszugestalten.
Abstract (English):Various stakeholders demand that (Swiss) universities of teacher education implement Humboldt’s ideal of a unity of research and teaching. This demand implies a dogmatic stance which does not withstand critical scrutiny. While elaborating his position, the author refers to the knowledge base of the teaching profession, the place of research in modern science, and the focus on competences towards which study programmes of teacher education are oriented. Instead of adhering to the currently demanded uniform thinking, he recommends thinking in distinctions, which would allow universities of teacher education to shape the relationship between research and teaching in a more variable manner
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2015
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
CitationHerzog, Walter: Müssen Forschung und Lehre eine Einheit bilden? Einspruch gegen ein Dogma der pädagogischen Hochschulen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 1, S. 152-163 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139035 - DOI: 10.25656/01:13903
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)