search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Berufsbild «Lehrerbildnerin/Lehrerbildner»: Sechs Rollen
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 3, S. 334-344 ZDB
Document  (140 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beruf der Lehrerbildnerinnen und Lehrerbildner unterscheidet sich wesentlich vom Lehrberuf. Deshalb stellt der Übergang von der Lehrperson zur Lehrerin bzw. zum Lehrer von Lehrpersonen wie auch zur Forscherin bzw. zum Forscher ein Schlüsselelement in der Entwicklung von Lehrerbildnerinnen und Lehrerbildnern dar. Es ist daher nicht verwunderlich, dass diesen beiden beruflichen Rollen in den Ergebnissen einer Literaturrecherche, die wir zum Berufsbild der Lehrerbildnerin bzw. des Lehrerbildners durchgeführt haben, eine herausragende Bedeutung zukommt. Gleichwohl vermochte unsere Studie auch noch vier weitere Rollen von Lehrerbildnerinnen und Lehrerbildnern herauszuarbeiten: «Mentorin/Mentor», «Lehrplanentwicklerin/Lehrplanentwickler», «Pförtnerin/Pförtner» und «Vermittlerin/Vermittler».
Abstract (English):The profession of teacher educators is substantially different from the teaching profession. The transition from being a teacher to becoming a teacher of teachers and a researcher is considered to be a key element in the development of a teacher educator. Therefore, it is not surprising that the professional roles «teacher of teachers» and «researcher» play a prominent role in the results of a literature review we conducted on the profession of teacher educators. This review also shows that four other roles of teacher educators can be identified: «coach», «curriculum developer», «gatekeeper» and «broker».
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.07.2017
CitationDengerink, Jurien; Lunenberg, Mieke; Korthagen, Fred: Berufsbild «Lehrerbildnerin/Lehrerbildner»: Sechs Rollen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 3, S. 334-344 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139063 - DOI: 10.25656/01:13906
export files

share content at social platforms