details
Original Title |
Zur Zukunft pädagogischer Utopien |
---|---|
Parallel title | On the future of pedagogical utopia |
Author |
Brumlik, Micha ![]() |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 4, S. 529-545 ![]() |
Document | full text (1.398 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Utopie; Theorie; Zukunft; Arendt, Hannah; Durkheim, David Emile; Mead, George Herbert; Platon; Weber, Max |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1992 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Ausgang von Platons Theorie der Pädagogik wird eine handlungstheoretische Konzeption des Neuen nach Durkheim, Weber und Mead skizziert. Das Neue, um das es jeder Pädagogik gehen muß, kann keine ausgemachte Utopie, sondern nur das unverwechselbare Neue eines jeden neugeborenen Individuums sein. In Hannah Arendts Theorie der Natalität liegt dazu ein noch nicht entfalteter Theoriekern vor. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Proceeding from Plato's theory of pedagogics, the author sketches an action-theoretical conception of the new following Emile Durkheim, Max Weber, and George Herbert Mead. The new, with which every pedagogical theory must be concerned, cannot be a straightforward utopia but, rather, the unmistakable new of every newborn individual. In this respect, Hannah Arendt's theory of natality contains a pertinent theoretical core, which has as yet not been fully developed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.02.2018 |
Citation | Brumlik, Micha: Zur Zukunft pädagogischer Utopien - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 4, S. 529-545 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139708 - DOI: 10.25656/01:13970 |