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Original Title
Zur Zukunft pädagogischer Utopien
Parallel titleOn the future of pedagogical utopia
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 4, S. 529-545 ZDB
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License of the document In copyright
Keywords (German)Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Utopie; Theorie; Zukunft; Arendt, Hannah; Durkheim, David Emile; Mead, George Herbert; Platon; Weber, Max
sub-disciplineGeneral Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Ausgang von Platons Theorie der Pädagogik wird eine handlungstheoretische Konzeption des Neuen nach Durkheim, Weber und Mead skizziert. Das Neue, um das es jeder Pädagogik gehen muß, kann keine ausgemachte Utopie, sondern nur das unverwechselbare Neue eines jeden neugeborenen Individuums sein. In Hannah Arendts Theorie der Natalität liegt dazu ein noch nicht entfalteter Theoriekern vor. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Proceeding from Plato's theory of pedagogics, the author sketches an action-theoretical conception of the new following Emile Durkheim, Max Weber, and George Herbert Mead. The new, with which every pedagogical theory must be concerned, cannot be a straightforward utopia but, rather, the unmistakable new of every newborn individual. In this respect, Hannah Arendt's theory of natality contains a pertinent theoretical core, which has as yet not been fully developed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992
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Date of publication12.02.2018
Suggested CitationBrumlik, Micha: Zur Zukunft pädagogischer Utopien - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 4, S. 529-545 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139708
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