search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible at
URN:
Original Title
Ein System als Teil einer Theorie. Überlegungen zum Abgrenzungskriterium einer reflexionslogischen Wissenschaftstheorie der Musikpädagogik
Parallel titleA system as part of a theory: Reflections on the problem of demarcation as a problem of scientific music pedagogy
Author GND-ID
SourceCvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 119-136. - (Musikpädagogische Forschung; 38)
Document
Keywords (German)Musikpädagogik; Theorie; Analogie; Wissenschaftstheorie; Dialektik; Empirische Forschung
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Music and Arts
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-3661-9
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):According to Hilary Putnam’s pragmatist realism, science should both cling to reference and fallibilism, and take into account that objects are related to values. This correlation is theorized by a system of scientific music pedagogy based on a logic of reflection. Empirical research should always entail the revision of assumptions concerning facts if necessary and potentially relativize axiological reflections. Thus, a specific mode of asymmetry between the system and empirical evidence is ensured, which can be applied as a criterion of demarcation (Popper, 1935/112005). While Norman K. Denzin’s “performance ethnography/autoethnography” (2014) is inconsistent with this criterion due to the lack of a concept of an object, Sandra Harding’s “feminist standpoint empiricism” with its notion of “strong objectivity” (2004) can be reconstructed as consistent. (DIPF/Orig.)
is part of:Musikpädagogik und Kulturwissenschaft
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication03.07.2018
Suggested CitationOrgass, Stefan: Ein System als Teil einer Theorie. Überlegungen zum Abgrenzungskriterium einer reflexionslogischen Wissenschaftstheorie der Musikpädagogik - In: Cvetko, Alexander J. [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Musikpädagogik und Kulturwissenschaft. 1. Aufl. Münster; New York : Waxmann 2017, S. 119-136. - (Musikpädagogische Forschung; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-156295
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)